Michelin Historie

Michelin er en av verdens største dekkprodusenter, og har over 100 000 ansatte og produserer mer enn 160 millioner dekk i året. Michelin er tilgjengelig i 170 land og har 72 produksjonsanlegg i 19 land. Omtrent 50 prosent av alle dekk, som selges for personbiler og lette lastebiler på markedet, kommer fra Michelin. Michelin ble grunnlagt i 1889, og siden da har det vært selskapets mål å gjøre det lettere for folk å reise og transportere varer. Michelins motto er "En bedre vei fremover", noe som også gjenspeiler selskapets ambisjoner om å gjøre reiser enklere. Dette gjenspeiles også i Michelins produkter. Michelin produserer dekk, guidebøker og kart. Hele Michelins virksomhet er basert på selskapets fem kjerneverdier: Respekt for kunden, respekt for mennesket, respekt for aksjonærene, respekt for miljøet og respekt for fakta. Like kjent, som navnet Michelin, er selskapets logo Michelinmannen. Michelinmannen ble oppfunnet allerede i 1894, da brødrene André og Edouard Michelin så et høyt dekk på World Expo i Lyon. Édouard fikk derfor idèen om at hvis dekkhaugen hadde hatt armer, ville det ha sett ut som en mann. Sammen med en kunstner tok Michelinmannen form. Logoen dukket først opp på plakater i 1898. På grunn av Michelinmannens lange historie, har han blitt valgt som den beste logoen noensinne.

Dekk fra Michelin

Édouard Michelin overtok familiebedriften i 1898 og døpte den om til Michelin & Co. Dermed var Michelin født. Da en syklist kom til Michelinfabrikken i 1891 for å reparere sykkeldekket sitt, begynte Édouard Michelin å drømme om å finne opp et dekk som kunne repareres raskt. Det tok nemlig nesten tre timer med arbeid, og deretter måtte reparasjonen tørke over natten, før sykkelen var klar. Dette førte til at Michelin fant opp, og tok ut patent på, et dekk som det var mulig å ta av og reparere i løpet av femten minutter. Michelins historie er preget av deres mange teknologiske gjennombrudd, som har forbedret dekkkvaliteten. Selskapet har alltid vært i forkant, og patenterte for eksempel radialdekket i 1946. En annen av Michelins nyvinninger er Michelin Energy-dekket, lansert i 1994, som reduserer drivstofforbruket. 1996 var et viktig år for Michelin, ettersom selskapet lyktes med å utvikle konseptet PAX-systemet. Dekksystemet tillater at kjøringen fortsetter også etter at dekket har mistet lufttrykket. Et dekk som ikke vil punktere høres for godt ut til å være sant, men i 2006 lanserte Michelin Tweel. Tweel er et ikke-pneumatisk dekk og inneholder dermed ikke luft. Dekket er beregnet til å brukes på tunge maskiner.

Michelin er også involvert i motorsport, og forsynte allerede på slutten av 1970-tallet Ferrari med radialdekk, noe som førte til Ferrari vant VM i Formel 1 racing. Michelin begynte selv å konkurrere i Formel 1 i 2000, og vant året etter fire løp. Michelin har en sterk tilknytning til motorsport, og har forpliktet seg til å utvikle og produsere konkurransesterke dekk for sporten. Selskapets innovasjoner gir et dekk som har lang holdbarhet, høy sikkerhet, er energieffektivt og forbedrer kjøregleden. Dekkene Michelin utvikler for motorsport er også ofte tilgjengelige for allmennheten. Michelin mener at hvis et dekk er av høy kvalitet og effektiviteten på racerbanen er tilfredsstillende, da kan disse dekkene også brukes til personbiler og motorsykler som brukes av privatpersoner, med gode resultater. Michelin har i lang tid utviklet dekk for racing og vil fortsette å gjøre det, med gode resultater og mange fordeler.

Michelin dekk

Michelin produserer dekk for biler av alle slag, motorsykler, sykler, lastebiler, landbrukskjøretøy, industrielle kjøretøy og fly. Michelins lange erfaring i dekkproduksjon, og imponerende innovasjoner, gjør at du kan være sikker på at det dekket du leter etter, kommer fra Michelin. Selskapets strenge krav til sikkerhet og levetid på dekkene, sikrer at du gjør en investering som vil vare. Dette gjør at dekket påvirker miljøet så lite som mulig, hvilket også er en av Michelins målsetninger. Michelin dekk vet det er nødvendig å strebe etter å fremstille et produkt som har så liten innvirkning på miljøet som mulig. Selskapet har siden 2001 vært medlem av World Business Council for Sustainable Development, og er også en del av organisasjonens prosjekter på bærekraftig mobilitet. Michelin har forpliktet seg med ti mål for hvordan selskapet skal bli bedre miljømessig. Disse forpliktelsene omfatter blant annet å resirkulere dekk, redusere dekkenes påvirkning på miljøet, ha gode relasjoner med samfunnet og holde en høy kvalitet på arbeidsmiljøet ved selskapets anlegg. I tillegg til disse forpliktelsene jobber Michelin også mot å nå WBCSD's mål. Disse målene er for eksempel å minske mobilitetskløften, og å redusere utslipp som kan ha en negativ effekt på folkehelsen. Det gjør at et kjøp av Michelin-dekk ikke bare er et godt valg i forhold til kvalitet, men også i forhold til miljøvennlighet. Uavhengig av det kjøretøyet du er ute etter dekk til, kan du være sikker på at et dekk fra Michelin er av høy kvalitet og vil gjøre kjøreopplevelsen enda bedre. For Michelin er kjøreglede en viktig del av kjøringen, og selskapet vet at dekk er en stor del av denne opplevelsen.

Michelin dekk

Dekk fra Michelin