X-ice 3 er Michelins nyeste friksjonsdekk for vinterforhold i Norden. Sammenlignet med tidligere versjoner av dette dekket, har Michelin klart å forbedre mange ting. Blant annet har de klart å redusere bremselengden på både is og snø. Det er et tredje generasjons friksjonsdekk som er utviklet gjennom erfaring og den seneste teknologien, og som passer de ekstreme og varierende vinterforholdene som råder over hele landet.

Michelin X-ice 3

Dekkets mønster

Michelin har forsterket dekkets mønster for å oppnå et bedre grep samt lagt til flere tverrgående mønsterspor. De har også utvidet antall mønsterblokker og mønsterkanter. Det er hele 15% flere mønsterkanter på Michelin X-ice 3 enn hos forgjengeren. Det vil si at dekket blir sterkere på snø og is. Dekkene har også blitt utstyrt med mikropumper som effektivt absorberer og fører bort vann og slaps fra veibanen. Dermed unngås vannplaning, og våtgrepet gir en mer stabil og sikker kjøring. Michelin benytter seg av en metode som kalles "Cross Z sipe" på X-ice 3. Også dette gir mer stabil kjøring, særlig ved høye hastigheter når klakkene griper tak i hverandre. Utformingen på mønsteret har redusert bremselengden med så mye som 7% på is, men også på snø er det blitt forkortet. Til tross for de forsterkede dekkskuldrene er det et meget bevegelig dekk med en økt akselerasjon på 17%, og en økning i trekkraftkapasitet på 6%.

Holdbarhet

Michelin X-ice 3 har en ny teknologi kalt "Silent eye technology". Det er en teknologi som gjør at mønsterklakkene er hardere og beholder sin stivhet lengre uten å utsettes for ujevn slitasje. En annen teknologi som brukes for at dekkene ikke skal rammes av ujevn slitasje er MaxTouch Construction, den innebærer også økt leveid. Gummiblandingen som kalles "Flex-ice" er av silika og er utviklet slik at dekkene er myke og bevegelige, selv i ekstrem kulde.